.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حصیربافی و چوب تراشی گیلان ثبت ملی شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت مهارت سنتی حصیربافی و چوب‌تراشی گیلان در فهرست ملی آثار ناملموس «میراث معنوی» خبر داد.
به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، امید عزیزی در جلسه میراث فرهنگی استان ثبت رشته سنتی «رشتی‌دوزی» را از جمله اقدام‌های میراث فرهنگی استان عنوان کرد و اظهار داشت: ثبت این هنر سنتی یکی از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان در سال جاری بوده است.
وی، قلاب‌دوزی را هنر سنتی رایج در گیلان دانست و افزود: این هنر توسط بومیان گیلان رشتی‌دوزی نامیده می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه بیشتر فعالان استان در رشته رشتی‌دوزی از قشر زنان با ذوق و سلیقه هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر قلاب‌دوزان در شهر رشت فعالیت می‌کنند به این رشته رشتی‌دوزی گفته می‌شود.
وی، ثبت دیگر رشته‌های بومی استان را از برنامه‌های سال 90 اداره کل میراث فرهنگی ذکر کرد و بیان داشت: سال گذشته رشته چادرشب بافی در فهرست آثار ناملموس میراث‌فرهنگی به ثبت رسیده بود.
عزیزی با اشاره به اینکه امسال نیز دو هنر سنتی گیلان جزو آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: حصیربافی و چوب‌تراشی دو هنر و مهارت سنتی گیلان است که در چهارمین همایش شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی کشور در بخش صنایع دستی به ثبت رسیده است.
وی، رویش انواع گیاهان خودرو با توجه به اقلیم منطقه در کنار مرداب‌ها و آبگیرها را موجب پدید آمدن انواع محصولات حصیری از گذشته در گیلان عنوان کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان هنر حصیربافی را مهارتی زنانه خواند و تصریح کرد: در گذشته این فعالیت زنانه به عنوان یکی از اشتغالات فرعی خانوارهای روستایی و حتی شهری به ویژه در نواحی اطراف تالاب در کنار مشاغل اصلی محسوب شده و از اقبال زیادی برخوردار بوده و از منابع درآمد قابل توجه به شمار می‌رفته است.
به گفته وی، در بافت حصیر از انواع گیاهان محلی و بومی از جمله گیاه «سوف» برای بافت زیرانداز و از گیاه «لی» برای بافت انواع زنبیل، سبد، کلاه، سفره و ... استفاده می‌شود.
عزیزی افزود: نقوش به‌کار رفته در بافت زیراندازهای حصیری شامل نقش پا، سایه، گل وشه، لیلا لاچ، غازیانی، کاول لاچ، ثوریا لاچ، شمشیر لاچ، گل دسته لاچ، و قالی لاچ است.
وی درباره هنر چوب‌تراشی بیان داشت: چوب‌تراشی از جمله صنایع دستی بومی گیلان است که در منطقه ماسال توسط ابزارهای ساده و ابتدایی به تولید محصولات چوبی نظیر انواع قاشق و چنگال و ... می‌پردازند.
این مسئول اضافه کرد: در شهرستان رشت نیز با استفاده از دستگاه خراطی نسبت به تراش چوب اقدام می‌کنند و به تولید محصولات مختلف مانند انواع ظروف، کاسه، بشقاب، گلدان، قاشق و چنگال، شانه، قلیان، عصا، دوک نخ ریسی و ... می‌پردازند.
به گفته وی، در این هنر از چوب‌های مختلف موجود در منطقه نظیر افرا، ون، کیکم، ملج، سرخدار، گردو و ... استفاده می‌شود و حسب مورد روی آن تزئینات کنده کاری، منبت و نقاشی صورت می‌گیرد.
عزیزی ثبت آثار چوب‌تراشی را در همایش ملی ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور در دی امسال در قشم عنوان کرد.
وی، یکی از مهم‌ترین مشکلات عرصه صنایع‌دستی استان را همسو نبودن این تولیدات با کاربردهای روز جامعه دانست و تصریح کرد: شاهد تغییر ویژه‌ای در نحوه ارائه هنرهای ‌سنتی و صنایع‌دستی گیلان هستیم.
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان، از ساماندهی و صدور کارت شناسایی 4 هزار و 600 هنرمند صنایع‌دستی این استان خبر داد و اذعان داشت: بیمه هنرمندان صنایع‌دستی استان نیز از اولویت فعالیت‌های معاونت صنایع‌دستی است که باید با همکاری دهیاران نسبت به شناسایی هنرمندان صنایع‌دستی و معرفی آنها به اداره کل، اقدام شود.
وی، آموزش، ایجاد کارگاه‌ها، توسعه آنها و برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در شهرستان‌های گیلان را امری ضروری خواند و خاطرنشان کرد: باید به صنایع‌‌دستی توجه بیشتری شود و برای حمایت از این قشر پرتلاش با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط وام‌های قرض‌الحسنه‌ با میانگین 30 میلیون ریال در نظر گرفته و پرداخت ‌شود.
عزیزی با بیان اینکه بیمه هنرمندان کمک بسیار خوبی به تولیدکنندگان صنایع‌‌دستی است، یادآور شد: با بیمه شدن هنرمندان صنایع‌‌دستی علاوه بر صدور دفترچه بیمه، بازنشستگی نیز به آنها تعلق می‌گیرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.